Stopmotion
Het eindproduct van deze opdracht is een stopmotion, door jou zelf gemonteerd in Adobe Premiere. Je mag alleen beelden gebruiken die je zelf gemaakt hebt. Er moeten geluidseffecten onder je filmpje zitten. Foto’s maken mag in een tweetal, maar je monteert je eigen stopmotion film.
Voice-over
Voor deze opdracht ga je zelfstandig fragmenten van bestaande filmpjes selecteren en daar een voice-over voor inspreken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de filmpjes van Lucky TV (zie links en overige informatie).
Wat niet is toegestaan: Beledigen van klasgenoten/vrienden/familie/kennissen/docenten. Geweld, seks, wapens, drank, drugs vermeldingen.
Beweging GL
Je bekijkt het filmpje “BOY 7 trailer”. In groepen van 3 of 4 personen maak je een storyboard en script. Je krijgt een scene en vanuit daar maak je een storyboard. Het script wordt digitaal gemaakt en ingeleverd. Als laatste onderdeel maak je de film, De nadruk in deze opdracht ligt op de camerabewegingen en je camera-techniek en de sfeer van je film. Je filmt met de losse camera, dus zonder statief.
Beweging BB/KB
Je bekijkt het filmpje “BOY 7 trailer”. In groepen van 3 of 4 personen maak je een storyboard en script. Je krijgt een scene en vanuit daar maak je een storyboard. Het script wordt digitaal gemaakt en ingeleverd.
Mode en Design GL
Het eindproduct van deze opdracht is een videoclip, door jou zelf gefilmd en gemonteerd in Adobe Premiere. Je kiest een videoclip, je gebruikt de originele audio maar filmt je eigen videobeelden bij deze clip. Filmen doe je in een tweetal, maar je monteert je eigen film. Deze film past binnen het thema ‘Mode en Design’. Zorg dat je filmbeelden passen bij de muziekstijl.
Mode en Design BB/KB
Het eindproduct van deze opdracht is een videoclip, door jou zelf gefilmd en gemonteerd in Adobe Premiere. Je kiest een videoclip, je gebruikt de originele audio maar filmt je eigen videobeelden bij deze clip. Filmen doe je in een tweetal, maar je monteert je eigen film. Deze film past binnen het thema ‘Mode en Design’.
Samen van Brainstorm tot scenario
In deze opdracht gaan leerlingen in een groepje (van ca 4 leerlingen) een scenario schrijven voor een korte film/animatie. Deze opdracht kan gebruikt worden als voorbereidingsopdracht voor het maken van een korte film of animatie. Vooraf moet zelf een thema/opdracht worden gegeven. Leerlingen gaan op verschillende manieren brainstormen om tot ideeën te komen waarmee vervolgens een scenario zal worden geschreven.
Storyboard maken
In de deze opdracht maken leerlingen een storyboard aan de hand van een scenario (vooraf laten schrijven of aanleveren). Er zit een stukje theorie bij over kader, standpunt en storyboard en een checklist met belangrijke regels voor het tekenen van een storyboard.
Kenmerken van korte filmproducties
In deze opdracht doen leerlingen onderzoek naar verschillende soorten korte filmproducties en kijken naar opvallende kenmerken. Klassikaal bekijken ze een trailer en beschrijven kenmerken ahv een opdrachtenblad. Daarna bekijken leerlingen in duo’s naar 5 andere soorten korte filmproducties waarvan zij de typerende punten gaan benoemen. Deze opdracht kan dienen als voorbereiding op het maken van een eigen korte filmproductie.
Introductie opdrachten Pixar
Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met onderzoek naar de filmbegrippen; kader, standpunt en storyboard en maken hierbij een aantal opdrachten. In dit document staat een stukje theorie die hierbij gebruikt kan worden (eventueel printen). Leerlingen doen de opdrachten aan de hand van twee korte animatiefilmpjes van Pixar.