Oefenen met fotograferen
In deze korte opdracht oefenen leerlingen in duo’s met het maken van foto’s. Ze gaan op pad maken foto’s en vullen een werkblad in. Hierin maken ze kennis met; achtergrond, stand van de camera, kader en standpunt.
Fotocollage met het thema vrijheid
In deze korte opdracht maken leerlingen individueel een fotocollage in Photoshop met het thema vrijheid. Ze maken hiervoor in tweetallen foto’s als beeldmateriaal. Voor het maken van de collage moeten leerlingen basiskennis hebben van beeldbewerking in Photoshop. Voor het maken van de foto’s moeten leerlingen kunnen werken met verschillende camera-standpunten en beeldkaders.
Oefenen met standpunten en beeldkaders
In deze korte opdracht oefenen leerlingen met camera-standpunten en beeldkaders bij het maken van foto’s.
Gevonden typografie
Maak een alfabet, een quote of één woord (je naam?)
met gevonden objecten. De vormgeving vertelt een verhaal.
We gaan aan de slag met typografie. Typografie is het ontwerpen met teksten. Typografie gebruik je bij grafisch ontwerp, maar ook bij webdesign, animatie, illustratie en zelfs product design. We gaan nu terug naar de basis: we gaan letters maken met de objecten die we in en rond het huis kunnen vinden.
Kies één woord, of je eigen naam. Kies dan objecten die iets over dat woord zeggen. Als je voor je naam kiest, misschien kun je objecten kiezen die iets over jou als persoon wat zeggen? Kies ook een goede achtergrond. Fotografeer jouw typografie en presenteer jouw gemaakte typografie uiteindelijk aan jouw klasgenoten!
Foto documentaire
De leerlingen maken aan de hand van een door de docent vooraf vastgesteld thema, individueel een fotodocumentaire. De fotodocumentaire kan verwerkt worden in een poster of als losse beelden. De opdracht start met een uitleg over wat een fotodocumentaire is. Aan de hand van het vooraf vastgestelde thema gaan de leerlingen brainstormen om tot een idee voor hun fotodocumentaire en vormconcept te komen. Een thema is breed te gebruiken. De leerlingen laten in hun fotodocumentaire zien wat zij belangrijk en/of interessant vinden en laten hun mening of idee hierover zien. De leerling is zelf niet op de foto zichtbaar, maar als kijker kijk je door ‘de ogen’ van de leerling naar het verhaal dat hij/zij belangrijk.