Wereldmilieudag
In deze opdracht gaan we onderzoek doen naar het milieu en wat de invloed is van mensen op de wereld. Hiervoor ga je passende slogans bedenken die je vervolgens gaat plotten en gaat plakken.
De planeet verkeert in een crisis – van klimaatverandering tot de vervuiling van onze oceanen en de verwoesting van onze bossen. Het is aan ons allemaal om het te repareren. Zet je eerste stap en ga samen aan de slag met het bedenken van een campagne. Opdracht: Aan de hand van het thema klimaat/milieu bedenk je 5 pakkende slogans, deze zet je in een Word document, sla deze goed op.
Wereldmilieudag (Engels: World Environment Day) wordt sinds 1974 jaarlijks door de Verenigde Naties georganiseerd. De inzet is om overheden en bevolking stil te laten staan bij ons milieu. Deze speciale dag moet het bewustzijn hierover verbeteren. Er is voor 5 juni gekozen omdat op die dag in 1972 de internationale milieuconferentie begon die ook bekendstaat als het United Nations Environment Programme. Elk jaar organiseert een bepaalde gaststad in steeds weer een ander land de vergadering.
Afbeeldingen vrijstaand maken
In deze opdracht ga je aan de slag met het vrijstaand maken van afbeeldingen in Adobe Photoshop. Je gaat totaal 5 afbeeldingen vrijstaand maken.
Afbeeldingen omzetten naar CMYK
In deze opdracht zet de leerling afbeeldingen om van RGB naar CMYK in Photoshop. CMYK en RGB zijn kleurmodellen die ieder een andere toepassing hebben. RGB staat voor Red, Green en Blue. De kleuren in het RGB kleurmodel worden opgebouwd uit deze drie kleuren. RGB vindt zijn toepassing in digtale schermen zoals televisie en computermonitors. Het CMYK kleurmodel staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart) en vindt zijn toepassing in print- en drukwerk.
Ansichtkaart – Groen
Door middel van een ansichtkaart kun je op een leuke manier een boodschap overbrengen. Je kunt dan immers een combinatie maken van foto en tekst. Je maakt deze opdracht alleen en je gebruikt het thema ‘Groen’.
Kaartspel maken
In deze opdracht gaan leerlingen een kaartspel ontwerpen (in duo’s of individueel). Ze kunnen zelf een onderwerp kiezen maar je kunt ook een thema of onderwerp voordragen. Het wordt een volledige set speelkaarten bestaande uit 4 sets van 13 bij elkaar horende kaarten en twee jokers. Leerlingen ontwerpen de kaarten en een doosje en werken het digitaal uit. Vervolgens doen ze de nabewerking zodat het een echt kaartspel wordt.
Illustratie diepte geven – Maak een emoji
Het is met tekenprogramma’s heel makkelijk om extra diepte te geven aan jouw vector-tekening. Dit ga je in deze opdracht doen met de laag-effecten. Je kan meedoen met de tutorial op mvi-plein.nl, hierin laten we zien hoe de laag-effecten heten in Adobe Illustrator, maar je kan ook de concepten toepassen in andere programma’s!
Elk professioneel tekenprogramma laat je wel effecten toevoegen als slagschaduw, kleur verlopen (met transparantie), binnenste en buitenste gloed en vervagen.
Met deze simpele effecten gaat jouw platte illustratie naar een semi-3d look, gaaf! In deze opdracht kies je een emoji uit en ga je deze als oefening proberen na te maken. Als je hem zo goed mogelijk hebt nagemaakt ga je jouw eigen twist er aan geven.
Eindresultaat
Inspiratie
De opdracht is geïnspireerd door de emoji-afbeeldingen van Apple. Deze emoji’s zijn 2d, maar door veel kleur en laageffecten lijken ze diepte te hebben. Wat wel grappig is, is dat elk technologie-bedrijf in principe zijn eigen emoji-set kan maken. Emoji’s zijn niet meer namelijk dan ‘tekst’ die door de Unicode organisatie (de organisatie die gaat over de standaardiseren van alles met tekst en lettertypes) zijn bedacht die door jouw apparaat omgezet worden in emoji plaatjes.
Tutorial:
Voor deze opdracht is er ook een tutorial gemaakt:
Prentenboek maken
In deze opdracht maken leerlingen een eigen prentenboek. Eerst doen ze onderzoek naar bestaande prentenboeken, illustratoren en illustratietechnieken. Daarna schrijven ze een eigen scenario, maken hier schetsen bij en werken deze uit in illustraties. Uiteindelijk wordt alles samengevoegd tot een prentenboek in Indesign, geprint en voert de leerling de nabewerking uit.
Memory spel maken
In deze opdracht maken leerlingen een memoryspel van 16 kaartjes (8 paren) met geometrische vormen. Ook ontwerpen ze een achterkant voor de kaartjes, hierbij gebruiken ze de ‘patroon-tool’ in Adobe Illustrator. Voor de uitwerking gebruiken leerlingen Adobe Illustrator en Indesign. In het document is een bijlage toegevoegd waarin uitleg staat die leerlingen hierbij kunnen gebruiken.
Identiteitskaart ontwerpen
Identiteitspasjes zijn heel interessante dingen. Ze zien er allemaal volgens één officieel wereldwijd bekende manier uit, toch is elke identiteitskaart uniek. Op een identiteitskaart kan van alles staan, maar meestal jouw foto, namen en geboortedatum.
Vandaag de dag is persoonlijke informatie steeds belangrijker om privé te houden. Je gaat daarom een identiteit kaart maken die écht wat over je zegt en er ook nog eens mooi uit ziet. Over je interesses, muzieksmaak, passies, etc.
- De identiteit heeft een visueel thema die past bij jouw identiteit
- We gaan een gaaf patroon maken voor de achtergrond
- We gaan jouw voornaam, klas en leerling nummer toevoegen
- Alle tekst op de identiteitskaart gaan we mooi vormgeven in een layoutprogramma
Inspiratie
Tijdens de lessen MVI heb je soms apparatuur nodig. Die kun je van school lenen als je iets inlevert als borg. In deze opdracht maak je 3 verschillende ontwerpen voor een pasje. Uiteindelijk kies je (in overleg) één ontwerp. Die wordt geprint zodat je die voortaan als borg kan gebruiken.
Kwartetspel maken
In deze opdracht gaan leerlingen een kwartetspel ontwerpen (in duo’s of individueel). Ze kunnen zelf een onderwerp kiezen maar je kunt ook een thema of onderwerp voordragen. Het wordt een spel met 8 setjes van 4 bij elkaar horende kaarten. Leerlingen ontwerpen de kaarten en een doosje en werken het digitaal uit. Vervolgens doen ze de nabewerking zodat het een echt kwartetspel wordt.