Verpakking maken – Lipbalsem
In deze opdracht ga je aan de slag met het ontwerpen van een verpakking. Je kan in verschillende programma’s werken. Je hebt een stramien nodig van een verpakking. Deze stramienen kan je in de opdracht downloaden. Je maakt uiteindelijk een verpakking voor een lipbalsem
Mock up maken van je MVI werk
Opdracht
De leerlingen maken een Mock Up van MVI opdrachten die ze graag willen presenteren in hun MVI portfolio.
De leerlingen downloaden een Adobe Photoshop template vanuit www.behance.net om deze te bewerken in Adobe Photoshop.
Wat is een Mock Up?
Een Mock Up is een digitale weergave van bijvoorbeeld een Magazine, Boek, Poster, Verpakking, website, applicatie etc. Zoals deze in de werkelijkheid eruit komen te zien.
Uil maken in TinkerCad
Je klant is Toys for You. Het is een klein speelgoedbedrijf in het midden van Nederland. Zij willen een klein speelgoed product hebben gemaakt in 3D. Dit keer zijn ze op zoek naar een 3D ontwerp van een uil, de vormen hoeven niet al te complex te zijn en ze hebben ook al wat inspiratie meegegeven. Ze zouden ook graag een testprint willen ontvangen vanuit een 3D printer.
3D in Photoshop
In deze opdracht maken leerlingen een sleutelhanger met hun eigen naam in Photoshop. Ze gebruiken hiervoor de tools voor 3D ontwerpen in Adobe Photoshop en leveren hun ontwerp in als PSD- en als STL-bestand zodat het kan worden uitgeprint met de 3D-printer. Leerlingen doen de opdracht individueel.
BBL- en KBL-leerlingen krijgen 10 uur om de opdracht te maken, GL-leerlingen 5 uur.
Schaakspel maken
In deze opdracht gaan leerlingen de stukken van een schaakspel ontwerpen. De basis van het spel blijft hetzelfde dus alle 6 stukken van een schaakspel moeten worden uitgewerkt in twee (kleur)varianten. Er moet uiteindelijk mee gespeeld kunnen worden. De leerling gaat een eigen ontwerp maken voor de stukken. Dit kan aan de hand van een thema waarbij hele nieuwe personages/figuren worden gebruikt voor de verschillende stukken. De leerling kan ook een eigen draai geven aan de klassieke stukken.
De opdracht kan eventueel in duo’s. Leerlingen maken dan samen een schaakspel en zal de opdracht sneller gaan.
Remix jouw huisgevel
Herken je gebouwen ook altijd aan gekke details? ‘Dat huis met die kerstlichtjes om de boom’ of ‘dat huis waar die kabouter in de tuin staat’. Je gaat jouw eigen huis ook zo herkenbaar maken.
De opdracht: vrienden zijn zo lang bij jouw huis weg gebleven door Corona dat ze zijn vergeten hoe jouw huis er uit ziet. Je gaat gevel van jouw huis herontwerpen om jouw buren te verwelkomen en hen te helpen het juiste huis te vinden. Dit herontwerp moet geinspireerd zijn op jezelf of jouw familie.
Bijvoorbeeld: Misschien houd je erg van honden? Ontwerp dan een heel groot hondenhuis boven jouw deur!
Deze opdracht is geïnspireerd op het kunstwerk ‘Intellectual Heritage’ van ontwerper Maarten Baas. Een mooi voorbeeld hoe ruimtelijk ontwerp een publieke functie kan bekleden. Het kunstwerk moet straks bezoekers van de nieuwe bibliotheek in Utrecht op de Neude verwelkomen. Maarten wil met het kleurige kunstwerk — dat bestaat uit allerlei neon-teksten — laten zien dat het postgebouw een bijzondere en veelzijdige plek is.
3D-dier van papier
Leerlingen maken een 3D-dier van alleen papier en lijm of tape. De opdracht start met een onderzoek naar de mogelijkheden van het materiaal in een 3D uitvoering, dit onderzoek kan in duo’s. Iedereen ontwikkelt een eigen idee voor het maken van een driedimensionaal dier van papier. Ze maken een schets en werken deze vervolgens zo goed mogelijk driedimensionaal uit. Als het af is fotograferen ze het dier in een achtergrond waar het optimaal tot zijn recht komt.
Spel maken
Leerlingen maken in duo’s of drietallen een spel. De opdracht start met een onderzoek naar verschillende spellen en spelvormen. Door middel van een brainstorm ontwikkelen leerlingen een idee voor een eigen spel. Dit kan een eigen variant op een bestaand bordspel of kaartspel zijn maar ook een geheel eigen spel. Afhankelijk van het type spel moeten de verschillende componenten worden ontworpen. Iedereen ontwerpt in ieder geval een 2D-onderdeel en een 3D-onderdeel. De verschillende onderdelen kunnen als losse taken in het groepje worden verdeeld. Alle leerlingen maken schetsen en werken onderdelen verder uit. Ook de doos en handleiding worden door de leerling vormgegeven en uitgewerkt.
3D-dier van papier
Leerlingen maken een 3D-dier van alleen papier en lijm of tape. De opdracht start met een onderzoek naar de mogelijkheden van het materiaal in een 3D uitvoering, dit onderzoek kan in duo’s. Iedereen ontwikkelt een eigen idee voor het maken van een driedimensionaal dier van papier. Ze maken een schets en werken deze vervolgens zo goed mogelijk driedimensionaal uit. Als het af is fotograferen ze het dier in een achtergrond waar het optimaal tot zijn recht komt.