Programmeren in Javascript
Onderstaande les werd gegeven als workshop door Jirre Verkerk tijdens de ontmoetingsdag MVI 2024. De les behandeld een korte geschiedenis van programmeren. Ook gaan leerlingen aan de slag met het programmeren van een Mondriaan in JavaScript.
Vangspel in Scratch (Met A.I)
Voor het komende onderdeel van onze lessen gaan we aan de slag met Scratch, een krachtige tool waarmee je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties kunt programmeren. Het biedt een geweldige kans om je creativiteit te uiten en je programmeervaardigheden te ontwikkelen.
In dit onderdeel gaan we een vangspel maken. Met Scratch kun je allerlei interessante spelmechanismen ontwikkelen, en het vangspel is een geweldige manier om te beginnen. Je zult leren hoe je karakters en objecten kunt laten bewegen, hoe je punten kunt scoren en nog veel meer.
Het doel is om een spel te maken waarbij de speler objecten moet vangen terwijl ze door het scherm bewegen. We zullen ook enkele basisprincipes van game design en logica behandelen om ervoor te zorgen dat je spel leuk en uitdagend wordt.
Daarnaast zullen we tijdens deze opdracht ook Adobe Illustrator gebruiken voor het ontwerpen van de visuele elementen van het spel. Dit zal je helpen om je grafische ontwerpkennis te verbeteren en je spel een professionele uitstraling te geven.
Doolhof (Scratch)
In deze opdracht ga je aan de slag met Scratch. Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere. In dit onderdeel ga je een doolhof maken met meerdere levels.
Vangspel (Scratch)
In deze opdracht ga je aan de slag met Scratch. Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere. In dit onderdeel maak je een vangspel.
- De leerling leert de basis van Scratch
- De leerling leert loop en ‘if’ functies te gebruiken
- De leerling leert werk op te slaan en te exporteren
- Een serie geordende stappen omzetten in een codering en deze invoeren in een device (programmeren)
- Een interactief product testen, problemen opsporen en debuggen
Werken met scratch op de Raspberry Pi en Grove Base HAT
De leerlingen moeten het experiment begeleiden door middel van hun Raspberry Pi en Grove-modules, en zo de energiebron veiligstellen. Tijdens deze uitgebreide workshop leer je alle onderdelen van de Grove Base Hat die met scratch werken aan te sturen!
In een geheim laboratorium werken twee wetenschappers, Dr. Pi en Dr. Grove, aan een experiment om een nieuwe energiebron te ontdekken. Het experiment heeft een cruciale fase bereikt en de wetenschappers hebben hulp nodig om het proces te voltooien.
Raspberry Pi gebruiksklaar maken – Gids
In deze gids zullen we de basisprincipes van de Raspberry Pi hardware bespreken, en je laten kennismaken met de Grove base HAT en de bijbehorende modules. We zullen je leren hoe je een Raspberry Pi opstart, installeert en op afstand bestuurt via SSH en VNC.
Maar daar blijft het niet bij! We zullen je ook laten zien hoe je jouw Raspberry Pi kunt updaten en beveiligen, hoe je een image-backup maakt op een iMac en hoe je bestanden van de Pi kunt overzetten. En natuurlijk zullen we niet vergeten je kennis te laten maken met de GrovePi Python Library, zodat je speciale modules zoals watersensoren kunt uitlezen en aansturen met Python.
Kortom, deze gids bied je alle tools en kennis die je nodig hebt om het maximale uit je Raspberry Pi te halen.
Raspberry PI + Grove Base Kit lessenserie
Wat zit in deze lessenserie?
Deze lessenserie is goed te geven in 3 blokuren van (6x 50 min)
Raspberry Pi (Apple Mac versie)
In het CSPE 2020 van MVI moet gebruik gemaakt worden van een Raspberry Pi. Dit is de Apple Mac versie. Binnenkort komt de Windows versie ook online
In deze lessenserie leren leerlingen alles wat ze moeten weten om hen voor te bereiden op het CSPE waarin de Raspberry Pi een grote rol gaat spelen binnen het onderdeel ICT. De leerlingen moeten overweg kunnen met de Raspberry Pi. Ze moeten leren hoe ze de Raspberry Pi kunnen installeren en configureren en hem kunnen aansluiten aan een beeldscherm en het internet. Ook moeten de leerlingen de Raspberry Pi kunnen toepassen als een device die van alle markten thuis is: zo moeten ze van de Raspberry Pi een NAS maken door hem op afstand te benaderen met FTP; ze moeten er een webcam van kunnen maken met de PiCam; een mediaspeler die aan te sluiten is op bijvoorbeeld een beeldscherm; en tot slot moeten ze hem als remote desktop benaderen via het VNC-protocol.
Deze opdracht dient als leidraad voor de vakdocent. Het is aan te raden deze opdracht aan te passen en aan te vullen (met bijvoorbeeld plaatjes/huisstijl) naar het onderwijs dat de docent voor eigen doelgroep geeft!
Advies geven aan te schaffen ICT-product
Leerlingen brengen een advies uit voor een ICT-systeem aan de hand van de wensen van een gebruiker. Adviseert over mogelijkheden van beschikbare software en hardware. Tevens een advies over beveiliging van het ICT-systeem.
De opdracht bestaat uit het leren van een aantal begrippen.
- Hardware
- Software
- Beveiliging
Begrippen hardware
Leerlingen maken een presentatie wat je als begrippen nodig hebt als je computers, switches, routers, server, e.d. aan elkaar wilt koppelen, een netwerk dus.
De opdracht zal bestaan uit onderzoek doen naar de betekenis van gegeven begrippen. Aan de hand van het onderzoek zal er presentatie gemaakt worden waar deze begrippen worden uitgelegd.
De presentatie zal aan een aantal eisen moeten voldoen.
- Het gaat hier om:
- voeding
- netwerkkaart
- grafische kaart
- geluidskaart
- geheugenmodule
- harde schijf
- intern opslagmedium
- systeemkast
- moederbord
- CPU
- Koeling
- Cardreader