Programmeren in Javascript
Onderstaande les werd gegeven als workshop door Jirre Verkerk tijdens de ontmoetingsdag MVI 2024. De les behandeld een korte geschiedenis van programmeren. Ook gaan leerlingen aan de slag met het programmeren van een Mondriaan in JavaScript.
Vangspel in Scratch (Met A.I)
Voor het komende onderdeel van onze lessen gaan we aan de slag met Scratch, een krachtige tool waarmee je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties kunt programmeren. Het biedt een geweldige kans om je creativiteit te uiten en je programmeervaardigheden te ontwikkelen.
In dit onderdeel gaan we een vangspel maken. Met Scratch kun je allerlei interessante spelmechanismen ontwikkelen, en het vangspel is een geweldige manier om te beginnen. Je zult leren hoe je karakters en objecten kunt laten bewegen, hoe je punten kunt scoren en nog veel meer.
Het doel is om een spel te maken waarbij de speler objecten moet vangen terwijl ze door het scherm bewegen. We zullen ook enkele basisprincipes van game design en logica behandelen om ervoor te zorgen dat je spel leuk en uitdagend wordt.
Daarnaast zullen we tijdens deze opdracht ook Adobe Illustrator gebruiken voor het ontwerpen van de visuele elementen van het spel. Dit zal je helpen om je grafische ontwerpkennis te verbeteren en je spel een professionele uitstraling te geven.
Doolhof (Scratch)
In deze opdracht ga je aan de slag met Scratch. Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere. In dit onderdeel ga je een doolhof maken met meerdere levels.
Vangspel (Scratch)
In deze opdracht ga je aan de slag met Scratch. Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere. In dit onderdeel maak je een vangspel.
- De leerling leert de basis van Scratch
- De leerling leert loop en ‘if’ functies te gebruiken
- De leerling leert werk op te slaan en te exporteren
- Een serie geordende stappen omzetten in een codering en deze invoeren in een device (programmeren)
- Een interactief product testen, problemen opsporen en debuggen
Werken met scratch op de Raspberry Pi en Grove Base HAT
De leerlingen moeten het experiment begeleiden door middel van hun Raspberry Pi en Grove-modules, en zo de energiebron veiligstellen. Tijdens deze uitgebreide workshop leer je alle onderdelen van de Grove Base Hat die met scratch werken aan te sturen!
In een geheim laboratorium werken twee wetenschappers, Dr. Pi en Dr. Grove, aan een experiment om een nieuwe energiebron te ontdekken. Het experiment heeft een cruciale fase bereikt en de wetenschappers hebben hulp nodig om het proces te voltooien.
Raspberry Pi gebruiksklaar maken – Gids
In deze gids zullen we de basisprincipes van de Raspberry Pi hardware bespreken, en je laten kennismaken met de Grove base HAT en de bijbehorende modules. We zullen je leren hoe je een Raspberry Pi opstart, installeert en op afstand bestuurt via SSH en VNC.
Maar daar blijft het niet bij! We zullen je ook laten zien hoe je jouw Raspberry Pi kunt updaten en beveiligen, hoe je een image-backup maakt op een iMac en hoe je bestanden van de Pi kunt overzetten. En natuurlijk zullen we niet vergeten je kennis te laten maken met de GrovePi Python Library, zodat je speciale modules zoals watersensoren kunt uitlezen en aansturen met Python.
Kortom, deze gids bied je alle tools en kennis die je nodig hebt om het maximale uit je Raspberry Pi te halen.
Raspberry PI + Grove Base Kit lessenserie
Wat zit in deze lessenserie?
Deze lessenserie is goed te geven in 3 blokuren van (6x 50 min)
Verbeterde begrippenlijst ICT 2023
We hebben gepoogd de begrippenlijst van ICT 2023 minder complex te maken. De begrippenlijst kan je hier downloaden als een .PDF en als een bewerkbaar .numbers (Apple) bestand. Excel heeft helaas geen ondersteuning voor de afbeeldingen zoals numbers dat heeft.
Om een gekke reden geeft de website een foutmelding bij het downloaden van de ZIP. De websitebeheerder gaat hier na de vakantie naar kijken. Tot die tijd zijn de begrippenlijsten te downloaden via deze link:
https://www.vmbomvi.nl/uploads/uploads/2022/01/Begrippenlijst-ICT-2023-1.zip
Deze begrippenlijst is voorzien van een duidelijke verdeling per:
- Thema
- (plaatje)
- Begrip
- Afkorting uitleg (indien relevant)
- Korte uitleg
- Bijzonderheden en verdieping
Dummy-helpdesk website
X11 heeft een dummy helpdesk website ontwikkeld waar leerlingen kunnen oefenen met het beantwoorden van de helpdesk meldingen. Er zit ook een beslisboom bij. Ik dacht, mooi om te delen en aan te vullen samen! De meldingen zijn door leerlingen bedacht, maar kunnen makkelijk door de scholen worden aangepast.
Wij kwamen er op X11 niet uit welke (opensource) helpdesk systeem we moesten inzetten. Ze waren allemaal of omslachtig, betaald of niet op korte termijn te implementeren.
Nog even de vraag om kritisch naar de meldingen en de categoriëen te kijken, is dit genoeg denken jullie? Moeten we hem nog aanvullen/ombouwen? Kloppen de antwoorden? Als je op of aanmerkingen hebt kan je mij mailen op awarschauer@x11.nu
Het werkt het beste op een scherm van een laptop, maar is ook mobiel vriendelijk.
Mocht je nog zelf vragen willen toevoegen stuur mij dan ook even een mail (awarschauer@x11.nu), dan stuur ik je inloggegevens van het CMS, dan kan je daar zelf ook meldingen bedenken en makkelijk toevoegen.
Van spreadsheet naar InDesign met gegevenssamenvoeging
Gegevenssamenvoeging Spreadsheet naar InDesign
We gaan een Pictionary® spel vullen! Jij mag helemaal bepalen hoe jij spelkaarten er uit zien en wat er op jouw spelkaarten gaat komen. De inhoud verzamelen we in Spreadsheet. Vervolgens gaan we met de Spreadsheet via de ‘gegevens-samenvoeging’ functie een PDF genereren voor elke cel uit Spreadsheet.
In deze opdracht leren we om de kracht van Spreadsheet (overzichtelijk, berekeningen maken, etc) te combineren met de vormgevingsfuncties van Adobe InDesign. Handig voor als je een nieuwe drukgang hebt, dan hoef je alleen maar het spreadsheetbestand te updaten en opnieuw een PDF te exporteren!
In deze opdracht werken we aan de hand van de vormgeving van een Pictionary® spel, maar je kan natuurlijk ook elk ander soort kaartspel maken met de technieken uit deze les.
Let op: Deze les zal zich focussen op het stukje Spreadsheet naar InDesign. Voor lessenserie’ s die dieper in gaan op het maken van allerhande spellen kan je het beste kijken bij de overige ‘spel maken’ lessen op vmbomvi.nl
Leerlingen kunnen ook deze tutorial bekijken: