Lettervormen en handlettering
Leerlingen onderzoeken verschillende lettervormen door ze met de hand te tekenen. De opdracht bestaat uit twee onderdelen:
- Opdracht 1: Lettervormen
- Opdracht 2: Handlettering
Eerst wordt er geoefend met het tekenen van letters, vervolgens wordt er een lettertype gekozen waarin de leerling zijn/haar naam met de hand gaat schrijven. De bedoeling is om zoveel mogelijk het echte lettertype te benaderen en hierbij te letten op lijndikte, schreven en verhouding tussen de letters.
In de tweede opdracht gaan leerlingen een zin of quote met de hand schrijven in verschillende gekozen lettertypen. Hierin moet de leerling ook nadenken over de compositie en het gebruik van versiering.
Lay-out magazine
Leerlingen ontwerpen een lay-out voor een magazine van 4 – 8 pagina’s. Ze bekijken voorbeelden en verzamelen content (plaatjes en tekst) voor in het magazine op internet. Ze maken eerste een duidelijke lay-out schets en werken deze digitaal uit in Indesign. Met de verzamelde content wordt het magazine vervolgens gevuld en afgemaakt.
Huisstijl
Leerlingen maken aan de hand van een aantal korte opdrachten een eigen huisstijl. Hierin maken ze keuzes in kleurgebruik, lettertypes en vormgeving. Ze maken een eigen logo, visitekaartje en briefpapier. De opdracht start met een ideeën fase waarin de leerling het thema/uitgangspunt bepaalt. Daarna wordt een logo ontworpen en digitaal uitgewerkt. Dit logo wordt vervolgens gebruikt in de uitwerking van een visitekaartje en briefpapier.