Oriënterend onderzoek doen
Deze opdracht biedt handvatten voor leerlingen om te starten met onderzoek voor een opdracht. Aan de hand van een aantal vragen en stappen krijgt een leerling de belangrijkste aspecten van een opdracht in beeld en kan hiermee ideeën ontwikkelen voor het uitwerken van een ontwerpopdracht. Het onderzoek levert een basis waar de leerling op verder kan werken naar de uitwerking van een opdracht of oplossing van een probleem.
Van zin tot schets
Leerlingen doen in groepjes van ongeveer 6 leerlingen verschillende korte opdrachtjes waarmee ze gezamenlijk tot een idee komen dat ze visualiseren in een schets. Het uitgangspunt is een ‘Hoe zouden we…’ vraag. Een effectieve manier van brainstormen die de fantasie prikkelt en het gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid geeft (Harvard Bussiness school).
Leerlingen starten met de zin: ‘Hoe zouden we … (de doelgroep) kunnen … (gedrag) door middel van een … (communicatiemiddel)? De open stukken worden ingevuld door het trekken van kaartjes. Via een aantal korte opdrachtjes komen leerlingen tot een oplossing in de vorm van een teamschets welke ze presenteren.
Analyseren en visualiseren
Leerlingen analyseren een kort (kranten)artikel en definiëren hoofd- en bijzaken. Vanuit deze analyse gaan ze ideeën bedenken hoe ze dit zouden kunnen uitbeelden. Ze visualiseren hun idee uiteindelijk in een (simpele) afbeelding.