Prentenboek maken
In deze opdracht maken leerlingen een eigen prentenboek. Eerst doen ze onderzoek naar bestaande prentenboeken, illustratoren en illustratietechnieken. Daarna schrijven ze een eigen scenario, maken hier schetsen bij en werken deze uit in illustraties. Uiteindelijk wordt alles samengevoegd tot een prentenboek in Indesign, geprint en voert de leerling de nabewerking uit.
Street art
Leerlingen doen onderzoek naar de kunststroming Steet Art en ontwikkelen een eigen concept binnen dit thema en werken dit uit. De leerlingen starten met een onderzoek naar bestaande artiesten en Street Art uitingen. Na het maken van een inspiratiedocument wordt een eigen concept ontwikkeld en uitgewerkt. Om het beeld in een ‘echte’ omgeving te kunnen zetten maken leerlingen een fotobewerking. Dit kan analoog (werken op een gedrukte foto) of digitaal (in een bewerkingsprogramma). De opbouw van de opdracht ziet er als volgt uit:
- Concept ontwikkelen (onderzoek doen, brainstormen en plan maken)
- Maken (schetsen en uitwerken)
- Presenteren (presenteren en evalueren)