Space Invader in Scratch
Je gaat voor je volgende spel het spel ‘Space Invader’ maken. Hiervoor ga je twee eigen sprites ontwikkelen in Adobe Illustrator. Voordat je deze gaat ontwikkelen in illustrator maak je hier schetsen voor. Tot slot gebruik je het online programma Scratch om het spel werkend te maken.
Escaperoom in Cospaces
In deze opdracht maken leerlingen in groepjes een escaperoom in een digitale 3D-omgeving. Ze doen eerst onderzoek naar de mogelijkheden en bedenken vervolgens een verhaallijn en een spelverloop. Ze ontwerpen de benodigde spelelementen en werken deze digitaal uit. Aan de hand van de voorbereidingsopdrachten maken de leerlingen de escaperoom in het onlineprogramma Cospaces. Hierin kan een 3D-omgeving worden gecreëerd waarin kan worden rondgelopen in VR, bijvoorbeeld op de mobiele telefoon. Het is mogelijkheid om in een gratis account te werken. Voor de volledige bibliotheek aan objecten en uitgebreide programmeeropties moet een betaald account worden afgesloten.
Game in Scratch
Leerlingen maken in duo’s een game met het onlineprogramma Scratch. De opdracht start met een onderzoek en door middel van een brainstorm ontwikkelen leerlingen een idee voor een eigen game. De opdracht is verdeeld in drie fases waarbinnen verschillende kleine opdrachten worden gemaakt. Na het doorlopen van dit ontwerpproces leveren leerlingen een werkende game in. De opbouw van de opdracht ziet er als volgt uit:
- Van onderzoek tot game idee (Brainstormen, Onderzoek doen, Moodboard maken)
- Game ontwerpen (Schetsen, Storyboard maken)
- Game maken (Oefenen in Scratch, Spelelementen maken en importeren, Interactief maken en instructie schrijven, Testen en delen)
- Presenteren en evalueren