Vangspel in Scratch (Met A.I)
Voor het komende onderdeel van onze lessen gaan we aan de slag met Scratch, een krachtige tool waarmee je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties kunt programmeren. Het biedt een geweldige kans om je creativiteit te uiten en je programmeervaardigheden te ontwikkelen.
In dit onderdeel gaan we een vangspel maken. Met Scratch kun je allerlei interessante spelmechanismen ontwikkelen, en het vangspel is een geweldige manier om te beginnen. Je zult leren hoe je karakters en objecten kunt laten bewegen, hoe je punten kunt scoren en nog veel meer.
Het doel is om een spel te maken waarbij de speler objecten moet vangen terwijl ze door het scherm bewegen. We zullen ook enkele basisprincipes van game design en logica behandelen om ervoor te zorgen dat je spel leuk en uitdagend wordt.
Daarnaast zullen we tijdens deze opdracht ook Adobe Illustrator gebruiken voor het ontwerpen van de visuele elementen van het spel. Dit zal je helpen om je grafische ontwerpkennis te verbeteren en je spel een professionele uitstraling te geven.
Arcade Makecode – game maken
Tijdens deze les maak je binnen een lesuur een werkende game.
Arcade MakeCode is een gratis, open source platform ontworpen door Microsoft, dat gebruikt wordt om leerlingen van alle leeftijden te introduceren in de wereld van het programmeren en game-ontwikkeling. Het biedt een visuele programmeeromgeving waar gebruikers blokken kunnen slepen en neerzetten om code te creëren, vergelijkbaar met Scratch, maar het is specifiek gericht op het maken van games.
De interface is ontworpen om gemakkelijk te gebruiken en toegankelijk te zijn voor beginners, zonder eerdere programmeerervaring vereist.
Doolhof (Scratch)
In deze opdracht ga je aan de slag met Scratch. Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere. In dit onderdeel ga je een doolhof maken met meerdere levels.
Vangspel (Scratch)
In deze opdracht ga je aan de slag met Scratch. Met Scratch kun je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties programmeren en je creaties delen met andere. In dit onderdeel maak je een vangspel.
- De leerling leert de basis van Scratch
- De leerling leert loop en ‘if’ functies te gebruiken
- De leerling leert werk op te slaan en te exporteren
- Een serie geordende stappen omzetten in een codering en deze invoeren in een device (programmeren)
- Een interactief product testen, problemen opsporen en debuggen
Space Invader in Scratch
Je gaat voor je volgende spel het spel ‘Space Invader’ maken. Hiervoor ga je twee eigen sprites ontwikkelen in Adobe Illustrator. Voordat je deze gaat ontwikkelen in illustrator maak je hier schetsen voor. Tot slot gebruik je het online programma Scratch om het spel werkend te maken.
Escaperoom in Cospaces
In deze opdracht maken leerlingen in groepjes een escaperoom in een digitale 3D-omgeving. Ze doen eerst onderzoek naar de mogelijkheden en bedenken vervolgens een verhaallijn en een spelverloop. Ze ontwerpen de benodigde spelelementen en werken deze digitaal uit. Aan de hand van de voorbereidingsopdrachten maken de leerlingen de escaperoom in het onlineprogramma Cospaces. Hierin kan een 3D-omgeving worden gecreëerd waarin kan worden rondgelopen in VR, bijvoorbeeld op de mobiele telefoon. Het is mogelijkheid om in een gratis account te werken. Voor de volledige bibliotheek aan objecten en uitgebreide programmeeropties moet een betaald account worden afgesloten.
Game in Scratch
Leerlingen maken in duo’s een game met het onlineprogramma Scratch. De opdracht start met een onderzoek en door middel van een brainstorm ontwikkelen leerlingen een idee voor een eigen game. De opdracht is verdeeld in drie fases waarbinnen verschillende kleine opdrachten worden gemaakt. Na het doorlopen van dit ontwerpproces leveren leerlingen een werkende game in. De opbouw van de opdracht ziet er als volgt uit:
- Van onderzoek tot game idee (Brainstormen, Onderzoek doen, Moodboard maken)
- Game ontwerpen (Schetsen, Storyboard maken)
- Game maken (Oefenen in Scratch, Spelelementen maken en importeren, Interactief maken en instructie schrijven, Testen en delen)
- Presenteren en evalueren