ICT (Informatie Communicatie Technologie)
ICT staat voor Informatie en Communicatie Technologie. Bij ICT draait het om het uitwisselen en verwerken van informatie tussen een netwerk van devices en meer. Zelfs apparatuur zoals verkeerslichten en liften vallen onder ICT.
ASCII
American Standard Code for Information Interchange, een code tabel om letters, cijfer en leestekens op elektronisch apparaten te gebruiken. Bijvoorbeeld: (A=65, B=66,enz)
AI
AI is technologie om devices te laten denken, handelen en leren als mensen.
AI wordt bijvoorbeeld toegepast in jouw foto app op jouw telefoon, waar de gezichten van je vrienden automatisch worden herkend in jouw foto’s.
Servicedesk
Wordt ook wel ‘helpdesk’ genoemd.
Dit is de plek waar je naartoe gaat, mailt of belt als je problemen hebt met je computer of er storingen zijn met een machine. Dit kan binnen het bedrijf of de organisatie zijn, maar soms worden er ook bedrijven ingehuurd die dit voor een ander bedrijf of organisatie doen. De medewerker van de servicedesk moet uitzoeken wat het probleem is en dit oplossen of voor een oplossing zorgen. Dit moet ook zo snel mogelijk gebeuren, zodat een werknemer weer aan het werk kan.
In deze video wordt het werk van een medewerker van de IT-servicedesk uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=gXaIRyP7jcE
QRC (Quick Reference Card)
Een korte instructie in tekst en beeld, in de ICT meestal over het gebruik van bepaalde hard- en/of software.
ICT-helpdesksysteem
Een systeem waarin eindgebruikers klachten, storingen en vragen kunnen melden. Een ICT-helpdeskmedwerker kan deze in behandeling nemen, doorsturen, oplossen en/of beantwoorden.
Voorbeelden: TopDesk, ZenDesk
Flowchart
Wordt ook wel een stroomdiagram genoemd. Het is een hulpmiddel voor het zichtbaar maken van processen, instructies en systemen in een schema. Je leest een flow-chart vaak van boven naar beneden. Een flowchart heeft een start- en eindpunt en invoer- en uitvoermogelijkheden.
Behandelaar
Medewerker die een vraag of melding aan de servicedesk afhandelt.
Stroomdiagram
Een schematische voorstelling van een proces. Het wordt over het algemeen gebruikt om een proces makkelijker te visualiseren, of om onlogische dingen in een proces te kunnen vinden.
Prioriteit
Prioriteit betekent: wat voorrang heeft. Binnen de servicedesk bedoelen we hiermee wat het eerste moet worden opgelost.