Van spreadsheet naar InDesign met gegevenssamenvoeging
Gegevenssamenvoeging Spreadsheet naar InDesign
We gaan een Pictionary® spel vullen! Jij mag helemaal bepalen hoe jij spelkaarten er uit zien en wat er op jouw spelkaarten gaat komen. De inhoud verzamelen we in Spreadsheet. Vervolgens gaan we met de Spreadsheet via de ‘gegevens-samenvoeging’ functie een PDF genereren voor elke cel uit Spreadsheet.
In deze opdracht leren we om de kracht van Spreadsheet (overzichtelijk, berekeningen maken, etc) te combineren met de vormgevingsfuncties van Adobe InDesign. Handig voor als je een nieuwe drukgang hebt, dan hoef je alleen maar het spreadsheetbestand te updaten en opnieuw een PDF te exporteren!
In deze opdracht werken we aan de hand van de vormgeving van een Pictionary® spel, maar je kan natuurlijk ook elk ander soort kaartspel maken met de technieken uit deze les.
Let op: Deze les zal zich focussen op het stukje Spreadsheet naar InDesign. Voor lessenserie’ s die dieper in gaan op het maken van allerhande spellen kan je het beste kijken bij de overige ‘spel maken’ lessen op vmbomvi.nl
Leerlingen kunnen ook deze tutorial bekijken:
Typografie vakjargon
Leerlingen maken gezamenlijk een naslagwerk maken over typografie. Iedere leerling doet onderzoek naar een eigen term over typografie en maakt hier een pagina mee voor in het naslagwerk. De pagina’s worden gemaakt in Indesign (of vergelijkbaar vormgevingsprogramma) en volgens een aantal vastgestelde vormgevingseisen en hetzelfde formaat. Uiteindelijk vormen alle pagina’s bij elkaar een naslagwerk over het vakjargon van typografie.
Lettervormen en handlettering
Leerlingen onderzoeken verschillende lettervormen door ze met de hand te tekenen. De opdracht bestaat uit twee onderdelen:
- Opdracht 1: Lettervormen
- Opdracht 2: Handlettering
Eerst wordt er geoefend met het tekenen van letters, vervolgens wordt er een lettertype gekozen waarin de leerling zijn/haar naam met de hand gaat schrijven. De bedoeling is om zoveel mogelijk het echte lettertype te benaderen en hierbij te letten op lijndikte, schreven en verhouding tussen de letters.
In de tweede opdracht gaan leerlingen een zin of quote met de hand schrijven in verschillende gekozen lettertypen. Hierin moet de leerling ook nadenken over de compositie en het gebruik van versiering.
Lay-out magazine
Leerlingen ontwerpen een lay-out voor een magazine van 4 – 8 pagina’s. Ze bekijken voorbeelden en verzamelen content (plaatjes en tekst) voor in het magazine op internet. Ze maken eerste een duidelijke lay-out schets en werken deze digitaal uit in Indesign. Met de verzamelde content wordt het magazine vervolgens gevuld en afgemaakt.
Huisstijl
Leerlingen maken aan de hand van een aantal korte opdrachten een eigen huisstijl. Hierin maken ze keuzes in kleurgebruik, lettertypes en vormgeving. Ze maken een eigen logo, visitekaartje en briefpapier. De opdracht start met een ideeën fase waarin de leerling het thema/uitgangspunt bepaalt. Daarna wordt een logo ontworpen en digitaal uitgewerkt. Dit logo wordt vervolgens gebruikt in de uitwerking van een visitekaartje en briefpapier.