Stop de Amerikaanse rivierkreeft
In de jaren ’80 werd de Amerikaanse rivierkreeft voor het eerst in Nederlandse wateren gezien. Omdat hier geen natuurlijke vijanden zijn heeft het dier zich in de loop der jaren verveelvoudigd en veroorzaakt meerdere problemen. De kreeften zijn alleseters en vreten de sloten kaal, hierdoor gaat de waterkwaliteit en biodiversiteit sterk achteruit. Daarnaast graven ze in oevers en kades wat schade en verzakkingen veroorzaakt. (https://nos.nl/artikel/2353343-amerikaanse-rivierkreeft-veroorzaakt-overlast-in-nederland-door-te-laat-ingrijpen)
In deze opdracht gaan leerlingen een oplossing bedenken tegen deze ‘invasieve exoot’. Eerst doen ze kort onderzoek naar de kenmerken van de Amerikaanse rivierkreeft en de problemen die het dier veroorzaakt. Vervolgens bedenken ze een oplossing en werken dit uit in een prototype. Dit project kan ingezet worden voor alle verschillende niveaus.
Op weg naar Mars
In deze opdracht gaan leerlingen aan de slag met thema ‘Op weg naar Mars’. Wat zouden mensen nodig hebben als ze in de toekomst naar Mars gaan? Leerlingen gaan verschillende gadgets bedenken en maken die nodig/handig zouden zijn voor een enkele reis naar Mars. Wat neem je dan mee? Wat mag je verwachten? Hoe kom je de tijd door? En wat heb je nodig?
Dit project kan ingezet worden voor alle verschillende niveaus.
Innoveer je Speelgoed
In deze opdracht gaan leerlingen bedenken hoe ze een speelgoed kunnen innoveren doormiddel van technologie. Ze kunnen hiervoor een speelgoed kiezen dat ze zelf thuis hebben of verder gaan met speelgoed dat ze zelf bedacht hebben in de opdracht ‘Prototyping Pressure Cooker’ op deze site. Ze bedenken manieren waarop ze het speelgoed kunnen innoveren door er technologie aan toe te voegen. Interactief Lego of een ‘smart’ pop. Nadat ze een idee hebben bedacht maken ze hier schetsen van en proberen ze het uit te werken in een (deels werkend) prototype. Leerlingen pitchen hun idee aan de hand van het proces en het prototype aan elkaar en geven elkaar feedback vanuit verschillende perspectieven. Dit project kan ingezet worden voor alle verschillende niveaus.
Prototyping Pressure Cooker
In deze opdracht gaan leerlingen binnen 1 les in een groepje van 3 een prototype bedenken, maken en pitchen. Ze bedenken nieuw kinderspeelgoed en doorlopen de ontwerpcyclus om tot een (simpele) uitwerking te komen van hun idee. In hun proces houden ze rekening met wat het doel en de doelgroep is en denken ze na over vormgeving, constructie, besturing en innovatie. Het proces wordt vastgelegd door middel van foto’s, filmpjes, screenshots, etc. Aan het einde van de les pitchen de groepjes hun idee in 1 minuut en laten het proces zien. Leerlingen geven elkaar feedback vanuit verschillende perspectieven. Dit project kan ingezet worden voor alle verschillende niveaus.
Innovatie voor beginners
In deze opdracht gaan leerlingen een oplossing of verbetering bedenken voor een bestaand voorwerp of product. Ze werken, zoals altijd bij I&P, volgens een ontwerpcyclus; ontdekken, oplossen, maken, testen en delen. Ze mogen zelf bepalen of ze samen werken of alleen. Het is belangrijk dat leerlingen eerst goed gaan kijken naar het voorwerp zelf om vanuit een brede oriëntatie tot een mooi verbeterpunt te komen. Hiervoor gaan zij eerst een heleboel oplossingen bedenken waar ze er uiteindelijk een van kiezen die ze uitwerken binnen een van de I&P-gebieden; digitale fabricage, robotica, interactieve technologie of mixed reality (zie examenprogramma I&P). Leerlingen leggen het proces vast en presenteren dit aan het eind van het project. Dit project kan ingezet worden voor alle verschillende niveaus.