Lesmateriaal > ICT > ICT - Basis programmeren & programmeren voor gevorderden


ICT

ICT - Basis programmeren & programmeren voor gevorderden

Basis programmeren:
Tijdens de lessen basis programmeren maken de leerlingen kennis met de basis van programmeertalen.
Het einddoel van deze lessenreeks is het leren programmeren van digitale kunst.

In de eerste les beginnen de leerlingen stapsgewijs handelingen omschrijven zoals dit binnen programmeertalen ook wordt gedaan.
Bijvoorbeeld het omschrijven hoe je een boterham met hagelslag smeert.

Vervolgens maken ze in 3 lesuren kennis met de begrippen invoer, verwerking en uitvoer.
Aan de hand van praktische werkvormen gaan leerlingen aan de slag met een systeembord en leren ze verwerkingsblokken aan elkaar koppelen om actuatoren en sensoren aan te sluiten.

Als je geen gebruik kan maken van fysieke systeemborden kan je gebruik maken van de website: https://jeroenvantilburg.nl/systeembord/

Programmeren voor gevorderden:
De leerlingen beginnen tijdens deze lessenreeks met het programmeren in Python.
In deze lessenserie wordt er gebruik gemaakt van de rekenmachine TI-84 Plus Python Edition. Dit kan vervangen worden met een Python programma op de computer zoals IDLE.

In de eerste les leren de leerlingen de rekenmachine te gebruiken en om tekst weer te geven op het scherm.

In de tweede les leren leerlingen over voorwaardelijke herhalingen. Aan de hand van een for-loop leren de leerlingen om bepaalde code te herhalen en leren ze over if en else statements.

In de derde les worden leerlingen geïntroduceerd met de module Turtle, een tekenmodule in Python.
Ze leren hoe ze vormen en kleuren kunnen coderen en hoe ze daarbij voorwaardelijke herhalingen kunnen gebruiken. Het doel van deze lessen is dat leerlingen zelf gaan onderzoeken en experimenteren met de code.

In een eindopdracht tonen de leerlingen aan dat ze de code begrijpen en dat ze een digitaal kunstwerk kunnen programmeren met Turtle.
De bedoeling is dat de leerlingen de opdracht formatief inleveren voor feedback en deze verwerken.

De ICT opdracht bestaat uit een PowerPoint met daarin lesstof, huiswerk en theorie om te leren voor een minitoets.

 
© VMBO MVI
Download les
44x
groot
50%


Deze les voldoet aan deze deeltaken




Lesmateriaal

Lesmateriaal Dit lesmateriaal is afkomstig van onze scholen. Het lesmateriaal is door de redactieraad gecontroleerd en in het lesformat gezet. Wil jij nou ook jouw lesmateriaal hier beschikbaar stellen voor mvi-collega’s? Stuur jouw materiaal in! De redactieraad helpt graag mee!
Stuur lesmateriaal
Download lesformat