4. Interactief     |     Website     |     KB | GL

Lay-out

Dit begrip komt voor in

Website
Interactief product
Ontwerp

© VMBO MVI



Opzet van een pagina of gehele website. In de lay-out worden de juiste lettertypen, het lijnwerk en de plaats en oppervlakten van de illustraties, knoppen etc. aangegeven.

Deze elementen vormen de bouwstenen van de website. Veel voorkomende elementen zijn:

  • Header: is altijd het bovenste stukje van de website. Hierin staat vaak de navigatie en linkjes naar je social mediakanalen.

  • Footer: zit altijd aan de onderkant van je website. Daarin staat meestal een adres en/of overzicht van alle pagina/s en soms ook de social media linkjes. De tekst is hier meestal heel klein.

  • Body: hierin staat de inhoud van de website en deze verschilt per pagina.

  • Slideshow: een diapresentatie, waarin meestal afbeeldingen na elkaar in beeld komen.

  • Afbeeldingen

  • Video

  • Call to action: dit is een knop, om een reactie op te roepen en een onmiddellijke verkoop aan te moedigen. Voorbeelden zijn teksten zoals: ‘koop nu’, ‘klik hier’ of ‘bekijk hier’. Deze moet goed opvallen

  • Knoppen: een tekst of afbeelding, met een hyperlink.

  • Hyperlinks: een verbinding of koppeling, waar je op kunt klikken om naar een andere plaats te gaan. Bijvoorbeeld een vergroting van een afbeelding zijn, een andere afbeelding, een andere pagina in de website, zoals in het menu, een formulier of een andere website.


Photo by Hal Gatewood on Unsplash