VMBO MVI > Prikbord > Algemene vragen

Werken met iMacs


Beantwoord


Arjan de Vries Trivium College gevraagd 6 dagen geleden

Wij werken met iMacs in de MVI klas. Ik loop tegen het volgende aan: Leerlingen loggen met hun eigen inlogcode in op de server. Dat betekent dat er een profiel wordt aangemaakt. We werken ook met OneDrive en die gaat dan synchroniseren. Daardoor loopt de harde schijf van de iMac onnodig snel vol. Herkent iemand dit? Is er een oplossing? Hoe hebben jullie het gebruik van de iMacs door veel verschillende leerlingen georganiseerd?



5 antwoorden
Rens Boontjes Zuiderzee College beantwoord 6 dagen geleden

Wij hebben een algemeen account voor algemeen gebruik en een mvi-account voor mvi-leerlingen.  Ook omdat die meer rechten nodig hebben om bepaalde software te gebruiken. 

René Kempenhorst College beantwoord 6 dagen geleden

Onze leerlingen hebben ook een eigen account. Alle iMacs hebben verbinding met onze centrale opslag (server) waar leerlingen hun werk opslaan en waar wij bronbestanden voor opdrachten aanleveren. Deze kopiëren ze naar hun eigen map (die ze zelf op de opslag aanmaken) en vanuit daar werken ze aan de opdrachten. Op het einde van het schooljaar gaan deze mappen het archief in en na twee jaar worden ze verwijderd.

Je kunt in OneDrive instellen dat niet alle bestanden uit de cloud op de computer gezet moeten worden, maar alleen als het bestand nodig is: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/schijfruimte-besparen-met-onedrive-bestanden-op-aanvraag-voor-mac-529f6d53-e572-4922-a585-e7a318c135f0 Misschien is dat een optie voor jullie?  

Nikkie Pius X beantwoord 6 dagen geleden

Wij hebben inmiddels de Server eruit, want Apple deed daar steeds moeilijker over (aldus onze ICT’er)
Ze loggen dus gewoon in op de iMac met een algemeen ‘gastaccount’. Hier staan alle programma’s op zoals Adobe en Microsoft. Zetten ze de computer uit dan wordt alles gewist (documenten, downloads, bureaublad, enz).
De leerlingen slaan alles op in One Drive. Hiervoor moeten ze dus elke les inloggen (net zoals Adobe, Teams en Microsoft, dat is even wennen, kost tijd, maar werkt op ten duur prima). Dit doen ze via het programma/app zelf en niet via de website. Op zich loopt dit soepel, afgezien dan die ene leerling die nog steeds niet snapt dat je dus niets in je downloadmap moet laten staan of als ze aan het monteren zijn niet lang genoeg wachten tot alles is geüpload op One Drive. We hebben geen problemen met dat de iMac dan volloopt, hoe dat kan zou je aan onze ICT’er kunnen vragen.
We hebben ook nog met USB’s gewerkt, maar deze vergaten de leerlingen en met monteren is dat echt niet te doen.
Je kan altijd even contact opnemen met ons, dan kunnen wij je doorsturen naar de ICT’er die dit allemaal voor ons regelt.

Khalil Xcollege beantwoord 1 dag geleden

Dag Arjan,
De makkelijkst werkbare oplossing zou zijn dat de leerlingen werken met een account waarbij hun gegevens direct op een netwerkschijf worden weggeschreven i.p.v de computerschijf. Periodiek zou ik ze alles laten archiveren naar de Onedrive om de netwerkschijf niet te zwaar te belasten. (misschien dat de beheerder hier iets voor kan bedenken om het te automatiseren)
Andere work arounds zoals met usb-stick’s werken of losse schijven brengt altijd gedonder met zich mee omdat die rond blijven slingeren.
 
Succes!
 
Khalil 
 
 
 

Je antwoord